mandag 25. oktober 2010

Rypejakt












Idag da jeg kom på skolen fikk vi fri, det var ikke vann på skolen.
På vei hjem fant jeg ut jeg skulle prøve meg på fjellrypejakt.
Så da jeg kom hjem heiv jeg hagla på skuldra og la 6 skudd i lomma ( hadde ikke flere).
Etter 45 minutters blodslit oppover i snøen hadde jeg endelig nådd tregrensa.
Det var fult av rypespor, med vær busk var det spor.
Etter rundt 100 meter letter det 2 fjellrypestegg, jeg treffer den ene.
Men etter det ble det 2 bommskudd, hadde bare 2 patroner igjen nå.
Så oppdager jeg en liten flokk , 3 stk fjellrype og en 1 lirype.
Jeg skyter den første sittende, det var lirypa, så tar jeg 2 fjellryper på flukt på 1 skudd.
Så etter par timer i fjellheimen rasler jeg ned med 4 ryper i galgen.
Hadde også vært forhold for og ta bilder av dem, men hadde ikke kamera med.
De 2 landskaps bildene over er fra ifjor, var samme dato ifjor på samme fjell, da ble det 3 fjellryper.

2 kommentarer:

  1. Super fangst det der! Gratulerer Ruben.
    Har selv ikke felt noe rype iår. Har vært så elendig, at jeg ikke har brydd meg med å gå så mye etter den. Konsentrerer meg om skogsfuglen.

    Knut Børge

    SvarSlett
  2. Du må nok være fornøyd med en slik dag.

    Kåre

    SvarSlett