tirsdag 1. mars 2011

Jakten på Rolvsøyharene














Da var endelig alt klart for og dra opp til Rolvsøy.
på jakt etter harene.
Rolvsøya er ei øy som ligger  utenfor Havøysund og er ca 89
kvadratkilometer stor. For og komme seg ut til øya må man ta
hurtigbåt fra Havøysund eller Hammarfest.
På øya er det ca 40 fastboende og rundt 40 stk som arbeider
på fiskebruket Fjordlaks som ligger i Tufjord.
Der er det i kleppfisk som produseres.    

Gunnarsness på Rolvsøy
    Den 23 Februar kjørte jeg og Ketil Olsen oppover, mens Terje Sylte og Kjartan Trana skulle ta hurtigruta oppover.
Vi kjørte igjennom Finland oppover og overnattet på hotell i Alta.
På natta skulle vi kjøre siste bit slik at vi rakk morra båten som gikk fra Havøysund klokka 06.05.
Var så vidt vi kom oss over en fjellovergang før vi kom til Havøysund pga mye vind som gjorde at kjørebanen på vår side var nedfokket og 1 meters sikt gjorde det vanskelig.
Men heldigvis kom vi oss akkurat over og i Havøysund var det nesten ikke vind så da var det ingen problem for båten og gå over.
Terje og Kjartan skulle komme med ettermiddags båten.

På morran før de andre kom dro jeg og Ketil ut etter hare, og hare fant vi.
Begge fikk bilder av hare i fint lys som vi var fornøyde med
Da Terje og Kjartan ankom øya rakk vi kun et par drag før lyset forsvant helt.
Dagen etterpå er vi oppe i 06 tia, vi spiste bare et par brødskiver og hoppa i bilen.
Vi dro til akkurat samme plass som dagen før, der jeg og Ketil hadde funnet hare dagen tidligere.
Og jaggu meg fant vi ikke hare da også og det blir nesten identiske bilder som dagen før i akkurat samme lys.

I Tufjord var det også noen fugler og se

Noen måser
I løpe av dagen fant vi flere harer , og vi fikk dem i flere forskjellige lysforhold og situasjoner.
Det var en veldig vanskelig oppgave og fotografe hare , den kan oppnå en fart på 70km/t på flat mark , og hvit hare mot hvit bakke er ikke enkelt, og ingen vet hvor haren hopper.
Dagene gikk og noen bilder ble det også.
Harepus i full fart i motlys

Hare i farta, noen ganger var man heldig og fikk dem rett imot seg

Terje Sylte i aksjon
På Lørdagskvelden dro vi ut til Tufjord på Latvisk aften.
Der spiste vi skambanket koteletter, det smakte veldig godt.
På Søndags morran drøya vi han lengre enn hva vi ellers bruke,
det var overskyet vær og liten storm ute.
Utover dagen ble lyset bedre og vi dro ut da.
Jeg liker også veldig godt å jakte, og før turen hadde jeg aldri skutt hare før.
Så det måtte jeg få gjort noe med, så jeg dro opp på fjellet et par timer før båten min skulle gå og da fikk jeg min aller første hare. Klokka 15.00 dro jeg til Hammarfest før jeg så tok flyet hjem til Tromsø igjen.

I spranget
Dagene gikk veldig fort oppe på øya, og jeg stortrivdes virkelig der.
Bildemessig trur jeg alle ble fornøyd med.
Takk til Ketil , Kjartan og Terje for en kjempeflott tur. 

5 kommentarer:

  1. Mange fine bilder fra turen,Ruben!
    Vet du har gjemt noen høydare til senere,kan være lurt. Dagene fløy avgårde,nesten litt for fort,slik er det i godt selskap.
    Gleder meg allerede til neste tur,som for vår del blir hvite liryper.
    Å ja!! Skambanka nakkekoteletter u/bein,smakte fortreffelig:)

    Ketil

    SvarSlett
  2. Hei!

    Dette var bra saker! Liker særlig bildene nummer 1 og 3. Ikke bare er de bra komponert, men lyset sitter som et skudd!

    Hilsen Svein E. Børresen

    SvarSlett
  3. Hei.

    Her var det mange bra bilder!

    Mvh.

    SvarSlett
  4. Hei.
    Dette var veldig bra. Spesiellt det med en skrekkslagen Terje som fryser og holder på å falle i bakken av lufttrykket etter haren som raser forbi ;)

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige tilbakemeldinger på harebildene.

    Ruben

    SvarSlett