søndag 26. februar 2012

Rype i dokk

Idag etter frokosten var inntatt, fant jeg ut jeg skulle ta en liten tur og se etter lirype. 
De 3 siste gangene jeg har vært har jeg ikke snurten av rype, så regnet med jeg hadde 
dårlige ods. Etter og ha kjørt igjennom den faste "Ryperuta" ga jeg opp, ikke spor og se. 
På vei hjemmover svingte jeg opp en plass jeg ikke har sett rype før, og ser med det samme 
masse ferske rypespor! Det går ikke lang tid før de første rypene popper opp. 
Jeg jobber meg innpå de , litt etter litt. Til slutt er jeg så nærme den ene rypa at jeg må rygge 
for at autofokusen skal komme innfor nærgrensen. Jeg tar også bilde med vidvinkel, da er jeg 
1 meter fra rypa. Det blir ca 700 bilder av det medgjørlige rypeparret, måtte flere ganger opp 
og hoppe for og få følelse i beina igjen , ikke godt og ligge 1 time i snøen dårlig kledd.
Fant flere par etter hvert, men de var veldig skjære, viktig og finne de fotogene rypene. 
Nå vet jeg ihvertfall hvor de holder til , så blir ikke lenge til neste besøk ! :) 

Denne rype hadde det ikke tenkt og flytte seg for en imposliten fotograf

Var mye fint lys idag

12 kommentarer:

  1. Nydelige portretter av rypa! :)

    SvarSlett
  2. Vad vackra de är!! Mycket snygga bilder...

    SvarSlett
  3. Flotte bilder, særlig det siste :)

    mvh Espen Bergersen

    SvarSlett
  4. Fine bilder! Personlig favoritt: bilde nr. 1

    SvarSlett
  5. utrolig flotte bilder av rypa, fantastisk å komme så tett på

    SvarSlett
  6. Flott begge 2. Medgjørlige ryper i nord:)

    SvarSlett
  7. Jättefina bilder! Att du lyckades komma så nära! :)

    SvarSlett
  8. Hadde en tur til sverige i går. Og håpet at jeg skulle få se noe rype, men rypene der oppe var ikke like medgjørlige.
    Dette var to nydelige bilder med fint lys og flotte blånyanser.

    Tommy S

    SvarSlett
  9. Knallflotte rypebilder Ruben! Du sitter virkelig på et gyllent arkiv av denne arten. Selv har jeg bare et halvbra bilde tatt for flere år siden.

    Knut Børge

    SvarSlett
  10. Knall fine rypebilder i vinterlandskap Ruben. Satser på en eller annen helg tilbake til distriktet (selv følgelig etter workshop). Håper med topp lokal guide fra deg, Robin eller Ketil da. Vi ses imorgen. Gleder meg til helgen.

    :) duy

    SvarSlett